Etik och moral - vart finns det?

(musik som spelas: Riot - Three Days Grace, War - Sick Puppies)

Ja, jag vet - rubriken låter som ur-trist, men det är en fråga jag vill ta upp pga den frånvaro av just etik och moral jag märkt fattas i klassen. 
Jag och mina vänner Mellis och Ever satt och diskuterade - i stort sett - fattigdomen i världen och vad vi kan/gör för att stoppa det. Jag och Ever tyckte att man gott kan donera femtio kronor till Röda Korset eller Rädda Barnen i månaden - eftersom vi tycker att det är så värt det, medans Mellis tyckte att det inte var värt att skicka pengarna till ovannämnda - eftersom hon inte tyckte att den lilla summan skulle kunna göra någon skillnad  och att hon för pengarna istället “skulle kunna köpa ett nytt linne“. Ha! Förlåt mig Mellis, men är du helt dum i huvudet?! Femtio kronor spelar roll. Om man donerar femtio i månaden till en hjälporganisation som du tycker gör någonting bra, så blir det 600 kr per år. Vet ni vad det betyder för ett fattigt samhälle? Det betyder att de kan äta i månader, att de kan få medicin och vaccinationer de behöver, det betyder så mycket och det är bara 50 kr i månaden! Man vinner så mycket på bara 50 kronor!
Det hela fortsatte på samma sätt ända tills att jag hade ca sju personer mot mig som stod och skrek på mig att jag hade fel och betedde sig som de största ego:n jag någonsin sett. Besviken, arg (!) och upprörd är tre bra ord som beskriver hur jag kände mig... Jag tycker också att de som inte förstår att det är fel att andra människor ska gå hungriga medans vi - inte riktigt vältrar oss i pengar, men nästan. Det är vidrigt!
Förlåt mig om jag har förstått det fel, Mellis, men ända tills du övertygat mig om annat kommer jag stå på din exakta motpol. Det gäller även alla andra som har någonting att säga till om i det här fallet. 
Tippsa mig gärna om sidor där man kan kolla upp sådant här,  om ni kan och har lust. :)
(Vilket jag inte tror det finns, dumt nog)

Kommentarer
Postat av: Chill (no ""oDill)

man må ju respektera båda sidorna anna, annars är man inte något bättre själv

2009-05-27 @ 23:21:14
URL: http://mingelanders.blogg.se/
Postat av: Emiie

HAHAHAHAHAHA !

2009-05-28 @ 07:24:11
URL: http://elisabethemeliepersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0